top of page

Els drets de l’infant a la vida quotidiana de la LLIM Lola Anglada

Els drets de l’infant manifesten el compromís dels adults perquè cada infant pugui, un dia, signar la seva pròpia vida. 

Com a institució educativa, tenim la responsabilitat de vetllar pel compliment dels seus drets en el nostre dia a dia, en el fet d’acompanyar-los i compartir amb ells els moments de joc, de cura i de benestar.

És el nostre deure, considerar a l'infant i acollir-lo com a persona amb identitat pròpia, portadora de drets i de cultura.



La nostra escola, procura oferir oportunitats i vivències on l’infant pugui ser ell mateix. El Dret a ser infant ens diu que: Tot infant té dret a viure aquesta etapa de la seva vida amb dignitat i certesa. Dret a viure el present sense forçar ni pressionar una maduració primerenca. Dret a sentir-se únic, capaç i valorat. La quotidianitat ens permet donar el lloc que mereixen i que necessiten com a infants. Espais que acullen les seves necessitats de gana, de descans, de cura… El Dret a una oportunitat justa, on l’organització en el temps els permet ser infant sempre, acollint les seves inquietuds, els seus interessos i els seus processos de descoberta.



Ser infant en aquest món que té tanta pressa no ha de ser gens senzill, és per això, que a l’escola volem garantir un temps a la seva mida. Calmat, tranquil, respectuós i que estigui centrat en l’infant com a protagonista. 

L’infant, pel sol fet de ser, ha de considerar-se portador de drets, uns drets que el definiran com a persona i que l’empoderaran en el camí que farà cap a la pròpia identitat.


Cada persona va creixent, construint-se a sí mateix i necessita explicar, demanar, comunicar-se i expressar-se. Un infant ha de poder manifestar les seves emocions, ha de poder enfadar-se, ha de poder lamentar-se, ha de poder dir la seva… i quan ho fa, ha de sentir-se respectat.


El Dret a plorar ens deixa evident la necessitat de poder-se expressar: Dret a manifestar totes les emocions, incloent-hi el plor, com a estratègia comunicativa en moltes ocasions. Dret a ser acompanyat en el plor amb respecte.



Ha de sentir-se únic i valuós, lliure d’etiquetes i prejudicis. Com adults tenim un paper determinant en aquest aspecte, hem d’aconseguir que els drets dels infants no es vulnerin ni es trepitgin i així aconseguirem persones empoderades, amb valors i opinions pròpies que seran capaces d’arriscar-se per aconseguir tot allò que es proposin. Per aquesta raó, cal que les seves emocions siguin compreses i les seves paraules i accions siguin respectades. Com diu el Dret a ser respectat: La paraula i l'acció de l'infant no és menys valuosa que la de l'adult. 


Al cap i a la fi, tenim necessitats semblants i interessos comuns, dins d’una comunitat que es crea a partir de famílies, amics i coneguts, amb opinions i gustos diferents. És per aquesta raó,  que cadascú de nosaltres es mereix ser escoltat, mirat i respectat de manera individual perquè cada ésser, és únic. 

El Dret a ser mirat per tal de garantir un acompanyament a la mida de les inquietuds i necessitats. Dret a una mirada respectuosa, rigorosa i propera. Allunyada de les comparacions i les etiquetes.

En la individualitat de cada infant i en l’essència de cada persona, que és diferent a la resta, és on aconseguim conèixer a l’altre. 


Com es mostra, com juga, com es relaciona, com aconsegueix els seus objectius, quins són els seus reptes… situacions i realitats que ens ajuden a apropar-nos a la resta, que ens permeten construir i construir-nos plegats. Ser mirat per sentir-se valorat, ser mirat per sentir-se acompanyat, ser mirat per ser respectat, ser mirat per ser. 



Créixer i desenvolupar-se de manera lliure i decidint la seva vida, el camí que vol triar. A l’escola oferim propostes de joc obertes per deixar que l’infant pensi, actuï i decideixi per si mateix. Propostes on viure en llibertat el propi fer, incentivant el propi raonament, cercant respostes i possibilitats a tot allò que es viu. No donem lliçons, ni respostes tancades… el més important és que cada infant experimenti, provi, s’equivoqui i pugui ser protagonista de les seves accions. 

Dret a viure i créixer amb esperit crític i amb un pensament obert. Dret a fer hipòtesis, a pensar, actuar, assajar i equivocar-se. És el Dret a Pensar.



Ser infant no és condició de ser menystingut. Tot infant neix amb una predisposició innata per conèixer, per relacionar, per comprendre… i a l’escola els acompanyem per obrir pensaments, escenaris rics i complexos. 


Sovint parlem de drets, llegim textos, escoltem conferenciants… i la teoria és clara, contundent i del tot real. Encara a dia d’avui, parlar de drets és imprescindible, necessari i molt important per fer-nos conscients de tot el que hem de tenir present per no vulnerar la seva infància. Com a escola, tenim molt clar que només la teoria no val. 

Cal ser persistents, compromeses i molt reflexives per ser conscients de com respectar aquests drets en el dia a dia. 

Amb un sistema educatiu col·lapsat, amb unes ràtios desbordants i amb els recursos que tenim, cal treballar per poder arribar a cada infant, a cada família, al grup… El dia a dia i la vida quotidiana han de ser escenaris on els drets dels infants es vegin reflexats, protegits i pensats. 


Els infants, com la resta de persones i com tu que llegeixes aquestes paraules, són ciutadans de ple dret. Hem de ser conscients que com a societat tenim moltes assignatures pendents i una de les més importants és donar a la infància el lloc que li pertoca. I no només en l'àmbit educatiu, també en la vida social, cultural i política. Des de la LLIM Lola Anglada treballem incansablement dia a dia per fer visible la infància i la seva cultura. El futur d'un país és la consciència i el valor que tenen les persones, totes i cadascuna d’elles. Els infants no són menys per ser petits.




182 visualizaciones0 comentarios

Entradas Recientes

Ver todo
Publicar: Blog2_Post
bottom of page